Spelen is leren
- K1377
- 240
- Verdiepend
- 31-01-2023
- Nee
- Nee
Relevantie
Jonge kinderen moeten vooral kunnen spelen. De neurologische en psychologische ontwikkeling van een kind is gestoeld op ervaringen die het kind al spelend, bewegend en ervarend met alle zintuigen opdoet. Door spelen wordt het kind creatief en weerbaar. Daarbij is het van belang om het kind geen (schoolse) leerdoelen op te leggen maar om het kind al spelend de wereld te laten ontdekken want dat is de basis voor leren. Het kind leert door plezier te hebben, niet door toetsing. Dit inzicht wint terrein. Steeds meer ouders/verzorgers zien het belang ervan in. Kinderopvang en onderwijs spelen erop in. Met dit keuzedeel kan de beginnend beroepsbeoefenaar specifiek hiervoor opteren.
Beschrijving
In dit keuzedeel doet de beginnend beroepsbeoefenaar in de pedagogische sector specialistische kennis op en ontwikkelt vaardigheden om het spel van het jonge kind te kunnen begeleiden en verrijken zodat het kind al spelend wordt gestimuleerd in de verdere ontwikkeling.