Topsportvaardigheden

  • K0614
  • 240
  • Verbredend
  • 19-07-2016
  • Nee
  • Nee

Relevantie

Vanuit overkoepelende organisaties, het onderwijs, het bedrijfsleven en werkgevers als sportverenigingen en het NOC-NSF is er behoefte aan scholing voor topsporters. Hierbij gaat het om niet-sportspecifieke zaken, zoals omgang met media of kennis over doping. Vanuit het NOC-NSF worden doorlopende leerlijnen ontwikkeld die deze generieke kennis en vaardigheden beschrijven. Werkgevers van topsporters zien het als een toegevoegde waarde wanneer een topsporter deze kennis en vaardigheden in huis heeft. Het keuzedeel is voor een groot deel inhoudelijk vormgegeven aan de hand van doorlopende leerlijnen die door het NOC-NSF zijn opgesteld.

Beschrijving

Binnen het mbo-onderwijs zijn er topsporters/talenten die zich, naast hun studie, voorbereiden op het uitoefenen van het beroep topsporter. Zij richten zich op een duale carrière. In het keuzedeel Topsportvaardigheden staat de werkomgeving van de topsporter centraal. Er wordt aandacht besteed aan factoren die cruciaal zijn om de top te kunnen halen, waaronder balans tussen opleiding tot het vak van topsporter en de voorbereiding op een maatschappelijke (vervolg-)loopbaan. Verder komen kennis en vaardigheden aan bod die nodig zijn in een baan als topsporter, aan de facetten uit de leef- en werkomgeving die een topsportcarrière beïnvloeden en de manier waarop de beginnend beroepsbeoefenaar daar sturing aan kan geven.