Het is voor beginnend beroepsbeoefenaren in de sector Retail van groot belang om zich verder te verdiepen in ontwikkelingen in de sector en in het vakgebied. Dit zijn veelal digitale technologische ontwikkelingen die de organisatie verder helpen zoveel mogelijk aan verwachtingen van klanten te voldoen. Dit gaat onder andere over het verlenen van service, kennis van klantinformatie en verkoop- en voorraaddata, een individuele en klantspecifieke benadering en de beste prijs-kwaliteitverhouding. De beginnend beroepsbeoefenaar verdiept zich in (technologische) ontwikkelingen en in de mogelijke impact voor zijn werkzaamheden. Vervolgens past hij kennis van ontwikkelingen toe door in het contact met klanten op de zogenoemde klantreis aan te sluiten. Het goed op de hoogte zijn van ontwikkelingen vergroot de kans op werk.
Het keuzedeel gaat over de impact van digitale toepassingen op het werken in de sector Retail in het algemeen en op het contact met klanten in het bijzonder. De beginnend beroepsbeoefenaar doet ervaringen op met en ontwikkelt kennis van en inzichten in de effecten van digitale toepassingen op onder andere geldbesparing, duurzaamheid, gemak en vermaak.