De beginnend beroepsbeoefenaars komen steeds meer in contact met interactieve technologieën, omdat bedrijven, instanties en instellingen daar steeds veelvuldiger gebruik van maken. Denk hierbij aan virtual reality (VR), serious games, augmented reality (AR), mixed reality (MR), artificial intelligence (AI), internet of things (IoT) en robotica. Dit keuzedeel stelt een beginnend beroepsbeoefenaar in staat om mee te denken over nieuwe toepassingen van deze interactieve technologie, ten bate van henzelf en anderen. Een beginnend beroepsbeoefenaar met kennis van de mogelijkheden van interactieve technologieën kan deze kennis gebruiken in het innoveren binnen verschillende industrieën. De vaardigheden om creatief over nieuwe toepassingen na te denken in het eigen werkveld helpen hier ook bij. In dit keuzedeel ontwikkelt de beginnend beroepsbeoefenaar competenties om een concept van een innovatie of toepassing op het gebied van interactieve technologie op te stellen en te realiseren.
Dit keuzedeel gaat over het bedenken van toepassingen voor interactieve technologieën in de eigen beroepspraktijk. Het speelt in op de ontwikkelingen die plaatsvinden rondom technieken zoals virtual reality (VR), serious games, augmented reality (AR), mixed reality (MR), artificial intelligence (AI), internet of things (IoT) en robotica. Deze concepten worden in toenemende mate geïntegreerd in verschillende sectoren om specifieke doelen of voordelen te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan opleiden van monteurs middels hololens, situatiesimulaties, lockerapps en andere evenemententoepassingen, slimme meters en diverse toepassingen in de zorg. In dit keuzedeel gaat de beginnend beroepsbeoefenaar op zoek naar oplossingen met behulp van interactieve technologie binnen diens eigen beroepscontext.