In bijvoorbeeld de regio Zuid Oost Brabant (Design Academie) zijn veel ontwerpers gevestigd. Vanuit deze ontwerpers is er een groeiende vraag naar productopnamen. Productfotografie vergt veel specifieke technische kennis en vaardigheden, die in dit keuzedeel worden aangeboden. De beginnend beroepsbeoefenaar kan met dit keuzedeel aan het werk bij webshops (in aantal toenemend), reclamebureaus, fotostudio’s en leveranciers van consumentenmedia (gedrukt en digitaal). De beginnend beroepsbeoefenaar kan het keuzedeel ook benutten ten behoeve van het starten van een eigen bedrijf.
Het keuzedeel Verdieping productfotografie behandelt de technische aspecten van productfotografie in de breedste zin van het woord. Het betreft zowel het fotograferen van het product zelf, als het fotograferen van het product gekoppeld aan de merkidentiteit. Productfotografie is zeer specialistisch werk vanwege de technische aspecten tijdens de opname en nabewerking. Het gaat bijvoorbeeld om het in beeld brengen van technisch complexe zaken, zoals materialen, structuren, textuur, oppervlakten, transparantie. Het is aan de beginnend beroepsbeoefenaar om te kiezen welke technische hulpmiddelen, inclusief verlichting, bij welke opdracht en welk type productfotografie moeten worden ingezet. Hij is zich hierbij continu bewust van de vormgevingswensen en inhoudelijke wensen van de opdrachtgever, zoals bij merkidentiteit. De beginnend beroepsbeoefenaar beschikt over gevoel voor stijl en geduld.