Portal kwalificatiestructuur

Vorige

Basisvaardigheden reparatie van consumptiegoederen

  • K1478
  • 240
  • Verbredend+Verdiepend
  • 25-01-2025
  • Nee
  • Nee

Relevantie

De overheid streeft naar een circulair Nederland in 2050. Dat houdt een economie in waarin grondstoffen en materialen steeds opnieuw worden gebruikt, waardoor veel minder nieuwe grondstoffen en materialen nodig zijn. Zo ontstaat er veel minder afval. Reparatie is een essentieel onderdeel van de circulaire economie. De opkomst van het belang van reparatie is onder andere terug te zien in Europese en Nederlandse wet- en regelgeving waarin reparatie wordt bevorderd of verplicht, zoals in de Right to Repair wetgeving die in april 2024 is aangenomen in het Europees parlement. Het is ook zichtbaar in gezamenlijke initiatieven van overheid en bedrijfsleven, zoals het Nationaal reparateursregister voor reparatiebedrijven. Steeds meer bedrijven in diverse branches, zoals de retail- en de textielbranche, verbeteren en vergroten hun reparatie-infrastructuur en hebben een groeiende behoefte aan beroepsbeoefenaren met reparatievaardigheden voor consumptiegoederen. Dit keuzedeel speelt in op deze behoefte en vergroot de baankansen voor wie werkzaam wil zijn in deze branche.

Beschrijving

Dit keuzedeel is gericht op het leren van basisvaardigheden die nodig zijn voor het repareren van een of meer zelfgekozen consumptiegoederen, passend bij het beroep waarvoor wordt opgeleid en/of bij de eigen interesse en vaardigheden. De beginnende beroepsbeoefenaar leert informatie te verzamelen over het te repareren product, zoals het ontstaan van de storing of het defect en leert inventariseren of er bijvoorbeeld beschikbare tekeningen, voorschriften of handleidingen van het product zijn. Ook leert die de repareerbaarheid van een product te onderzoeken en samen met een eventuele opdrachtgever te bepalen of de reparatie al dan niet zal worden uitgevoerd. Tot slot leert de beginnende beroepsbeoefenaar hoe een defect of storing aan het product op een veilige manier kan worden opgelost. Daarbij leert die de afweging maken of die zelf voldoende expertise heeft om de reparatie veilig uit te voeren, of dat verwijzing met een reparatie-advies nodig is naar een expert binnen of buiten de organisatie.