Design thinking in de praktijk

  • K1231
  • 240
  • Generiek+Verbredend
  • 22-05-2021
  • Nee
  • Nee

Relevantie

Organisaties hebben te maken met snelle ontwikkelingen en veranderde wensen en behoeften van klanten of doelgroepen. Innovatie is belangrijk om in te kunnen spelen op veranderde vragen en behoeften. Organisaties zetten methoden zoals design thinking (een ontwerpgerichte werkwijze) in als passende aanpak om tot innovatieve oplossingen te komen. In dit keuzedeel doen beginnend beroepsbeoefenaren ervaring op met design thinking aan de hand van een vraagstuk uit de beroepspraktijk. Dit sluit aan bij de behoefte van organisaties, zij willen medewerkers die leergierig zijn, actief meedenken over oplossingen bij problemen en zich kunnen inleven in de doelgroep.

Beschrijving

Voor dit keuzedeel ontwerpen beginnend beroepsbeoefenaren uit verschillende opleidingen gezamenlijk een innovatieve oplossing voor een vraagstuk uit de beroepspraktijk. Ze volgen daarbij de stappen van design thinking, een denk- en werkwijze, die bestaat uit 5 stappen: empathize (begrijpen), define (definiëren), ideate (ideeën bedenken), prototype (oplossing uitwerken) en test (testen). Bij alle stappen staat de eindgebruiker centraal. Beginnend beroepsbeoefenaren doorlopen deze stappen in het ontwerpproces gezamenlijk, ieder vanuit zijn eigen deskundigheid en talenten. De beginnend beroepsbeoefenaar leert met dit keuzedeel denken vanuit het perspectief van de eindgebruiker en levert een bijdrage aan een creatief ontwerpproces om te komen tot een innovatieve oplossing.