Nederland staat voor een groot aantal uitdagingen. Door de digitalisering, energietransitie en de verduurzaming van de gebouwde omgeving zal de manier waarop wij leven, wonen en werken radicaal veranderen. De sector techniek speelt bij in het goede banen leiden van deze transities een sleutelrol. Om te slagen moet de beginnend beroepsbeoefenaar zich hierop degelijk voorbereiden. Steeds meer bedrijven in de sector techniek hanteren als eis bij vacatures dat de beginnend beroepsbeoefenaar human skills correct kan hanteren bij zijn beroepsuitoefening. Het betreft communicatieve vaardigheden, samenwerken en sociale en culturele vaardigheden. Het gaat om zowel de communicatie met vakgenoten als de communicatie met andere vakdisciplines. Met dit keuzedeel vergroot de beginnend beroepsbeoefenaar zijn kansen op de arbeidsmarkt.
De beginnend beroepsbeoefenaar ontwikkelt de sociale vaardigheden en beroepshouding die passen bij een moderne werknemer in de sector techniek. De human skills bestaan uit het ontwikkelen van een proactieve en verantwoordelijke houding, het stimuleren van het probleemoplossend vermogen en het verhogen van zijn mediawijsheid in de beroepscontext. Ook leert hij zich service- en klantgericht op te stellen en de klant te adviseren. Bovendien leert hij te communiceren en samenwerken met collega’s binnen en buiten zijn eigen vakgebied met als doel het werk conform de kwaliteitseisen en de wensen van de klant uit te voeren. Tot slot ontwikkelt hij zijn coachingsvaardigheden en leert hij bij te dragen aan een gezonde leercultuur binnen zijn (leer)bedrijf.