Veel bedrijven en organisaties gebruiken steeds meer beeldverhalen om hun boodschap via moderne (social) media bij hun doelgroep te brengen, met name via internet; digital storytelling. Werd in eerste instantie vooral gekozen voor video, nu valt de keuze ook op 'fotoverhalen' omdat die meer effect kunnen bereiken. Een fotodocumentaire heeft een andere dynamiek en sterke zeggingskracht omdat de kijker langer bij een beeld/de beelden kan stilstaan en niet wordt afgeleid door wisselende beelden, gesproken en/of veel geschreven tekst. Daar willen organisaties gebruik van maken. Met dit keuzedeel bekwaamt de beginnend beroepsbeoefenaar zich in de basis op het inzetten van foto's voor een gericht doel: het vertellen van een relevant verhaal met impact. De beginnend beroepsbeoefenaar die dit kan heeft bredere mogelijkheden op de arbeidsmarkt.
De beginnend beroepsbeoefenaar realiseert een eenvoudige fotodocumentaire waarin de kenmerkende elementen van documentairefotografie zijn verwerkt: een voor de doelgroep pakkend fotobeeldverhaal over een thema dat zich voordoet in de werkelijkheid.