Veilig sportklimaat (Versie 2)
- K1215
- 240
- Verdiepend
- 30-01-2021
- Nee
- Nee
Relevantie
Sport levert prachtige momenten op en sport is leuk om te doen! Het heeft maatschappelijke waarde, sport biedt kansen voor een gezonde leefstijl, sociale contacten en kan bijdragen aan emotionele ontwikkeling. Maar die ontwikkelingen gebeuren niet als vanzelf in de sport en al de mooie emoties kunnen omslaan in onsportief en ongewenst gedrag en negatieve situaties. Vanuit maatschappelijk perspectief is het belangrijk om kinderen en jongeren te laten ervaren dat sport leuk is om te doen en dat ze succes kunnen hebben. Hiervoor is een veilige, positieve en ondersteunende omgeving nodig, (te veel) teleurstelling en negatieve ervaringen leiden ertoe dat jongeren afhaken. Dit is een trend die al jarenlang te zien is in de Nederlandse sport. Sinds 2011 werken sportbonden en NOC*NSF samen aan het uitdragen van een veilig* sportklimaat. Ook in het nationaal sportakkoord uit 2018 is een veilig sportklimaat een belangrijk speerpunt. De sportomgeving kan worden opgevat als een derde opvoedingsmilieu, naast het gezin en school en het is belangrijk dat de volwassenen in de jeugdsport (pedagogische) kennis en vaardigheden hebben om een veilige omgeving te kunnen creëren voor kinderen en jeugd. De beginnend beroepsbeoefenaar die het keuzedeel Veilig sportklimaat heeft gevolgd, beschikt over kennis en vaardigheden om een veilig sportklimaat te stimuleren en bevorderen, zowel op het veld als beginnend trainer-coach als in de sportorganisatie zoals een sportclub of sportbedrijf. * De term veilig sportklimaat wordt gebruikt voor sociaal, veilig, pedagogisch, plezierig, positief en ontwikkelingsgericht sportklimaat.
Beschrijving
Dit keuzedeel biedt een verdieping van de vakkennis en vaardigheden gericht op het creëren van een veilig sportklimaat waarbinnen de pedagogische en maatschappelijke waarden van de sport optimaal benut worden. Via het keuzedeel leert de beginnend beroepsbeoefenaar om een veilig sportklimaat te creëren tijdens sport- en beweegactiviteiten en met het oog op verschillende doelgroepen. Daarnaast leert hij mee te werken aan een veilig sportklimaat binnen de sportorganisatie. Hij ziet kansen binnen de organisatie om het veilig sportklimaat te verbeteren en draagt het belang van een veilig sportklimaat binnen de organisatie uit.