Regionale ontwikkelingen: De digitalisering, waaronder ook Online Marketing valt, is regionaal én landelijk gezien een belangrijk thema. Kansen op de arbeidsmarkt: Er is binnen het bedrijfsleven veel vraag naar goed opgeleide marketeers. Dit is ook te zien aan het aantal vacatures. De vraag naar geschoold personeel in digitale kennis en vaardigheden neemt sterk toe. Binnen het commerciële domein is de functie van online marketer de meest geplaatste vacature. Een dubbelcertificering wordt door het bedrijfsleven zeer gewaardeerd (deze beginnende beroepsbeoefenaren hebben een streepje voor). Betere doorstroommogelijkheden: Met dit keuzedeel is een beginnend beroepsbeoefenaar voorbereid op het deelnemen aan het examen NIMA A Online Marketing. Dit examen staat wat niveau betreft gelijk aan een propedeuse HBO. Dat betekent dat het keuzedeel een verdieping van het kwalificatiedossier biedt.
Het keuzedeel Online marketing (verdieping) beschrijft specialistische kennis op het gebied van begrippen van off- en online marketing en -communicatie, online advertising, social media, zoekmachinemarketing, E-mailmarketing, websites, contentmarketing, analytics en data. De vaardigheden zijn gericht op het toepassen van online marketing begrippen en theorieën binnen een organisatie.