Portal kwalificatiestructuur

Vorige

Interprofessioneel samenwerken in kindberoepen

  • K1208
  • 480
  • Verbredend+Verdiepend
  • 30-01-2021
  • Nee
  • Nee

Relevantie

Interprofessioneel leren en werken in kindberoepen (denk aan onderwijs, kinderopvang, jeugdzorg, sociaal werk) is belangrijker dan ooit. In toenemende mate is er sprake van complexe vragen rondom de ontwikkeling van een kind. Het komt steeds meer voor dat je als professional in een kindberoep rond de tafel zit met professionals uit andere disciplines. Door interprofessioneel te leren en werken leert de beginnend beroepsbeoefenaar de expertise van andere professionele hulpverleners te herkennen, erkennen en effectief in te zetten. Hij kan daardoor zijn eigen specifieke expertise beter inzetten ten behoeve van de ontwikkeling van het kind. Door onder andere de ontwikkeling van Integraal Kind Centra (IKC’s) wordt het opzoeken van samenwerking met andere professionele disciplines steeds belangrijker en noodzakelijker. Ontwikkelingen in de jeugdzorg, onderwijs en sport maken dat afzonderlijke disciplines in de verschillende branches worden ingezet. Dit vraagt naast kennis van andere beroepsgroepen in de branches ook de vaardigheid om jezelf als professional te profileren. De beginnend beroepsbeoefenaar heeft zo de mogelijkheid zich beter te positioneren in het werkveld en de waarde van de eigen discipline in de ontwikkeling van het kind meer te benadrukken. En tegelijkertijd, de professionaliteit van de ander in te schatten en te benutten.

Beschrijving

Interprofessioneel leren en werken begint bij het kennen van je eigen professionele identiteit (Ruijters, 2016) en het (h)erkennen van de professionele identiteit van de andere. Dit keuzedeel beschrijft de wijze waarop de beginnend beroepsbeoefenaar eigen expertise en de expertise van de ander effectief kan inzetten bij het aanpakken van casuïstiek rondom het kind tot 14 jaar. Het kan hierbij gaan om de sociaal-emotionele ontwikkeling van een groep kinderen, maar kan ook betrekking hebben op specifieke zorgcazuïstiek. Meer inzicht in je eigen professionele identiteit helpt om wijs om te gaan met anderen en moeilijke situaties. Doordat je je eigen unieke zijn kent, is er ook ruimte voor de manier waarop anderen uniek zijn. Respect en waardering hiervoor maakt samenspel waardevoller. De samenwerking vindt plaats binnen een interprofessioneel leerteam, dat bestaat uit studenten/werkenden van verschillende opleidingen rondom het kind en van verschillende niveaus. Dit kunnen bijvoorbeeld leraren, (ortho)pedagogen, pedagogisch medewerkers, onderwijs assistenten, jeugdwerkers, sport-docenten en -assistenten zijn. Minimaal drie verschillende niveaus/opleidingen zijn in het leerteam vertegenwoordigd. Door goede samenwerking wordt meer grip verkregen op het totale netwerk rondom kinderen tot 14 jaar.