In het huidige maatschappelijke en zakelijke tijdbeeld krijgen veel beroepsbeoefenaren te maken met een doelgroep en met klanten. De omgeving / markt van een bedrijf bestaat (dikwijls) uit diverse partijen. De in dit keuzedeel onderhavige vakkennis en vaardigheden besteden aandacht aan de interne en externe omgeving van een bedrijf. Hierdoor leert de beroepsbeoefenaar hoe op de omgeving en op de behoeften van klanten te kunnen inspelen. Een gediplomeerde mbo-student die al geleerd heeft hoe klanten benaderd kunnen worden, komt beter voorbereid op de arbeidsmarkt.
Door de marketinggerelateerde vakkennis en vaardigheden leert de beroepsbeoefenaar feitelijkheden en praktijksituaties herkennen, interpreteren en verklaren. Behalve de diverse marketinggerelateerde basisbegrippen besteedt het keuzedeel aandacht aan de externe omgeving van een bedrijf, de bedrijfstakomgeving, de vraag- en aanbodzijde van de markt, consumentengedrag, marktonderzoek, de productenmix en het prijsbeleid.