De tijdschriftenwereld is (net als de hele journalistiek) zoekende hoe de bestaande doelgroep te blijven binden en hoe een nieuwe doelgroep te bereiken zodat het marktaandeel voor de nabije toekomst wordt behouden of vergroot. Met name het bereiken van jongeren blijkt een probleem. De vrouwen/meisjesbladen, maar ook magazines van organisaties zoals bijvoorbeeld vakbonden of zorginstellingen geven aan dat het moeilijk is om jongere doelgroepen te bereiken. De beginnend beroepsbeoefenaar kan met dit keuzedeel van meerwaarde zijn voor met name tijdschriftuitgevers.
De beginnend beroepsbeoefenaar bedenkt vernieuwende aanvullingen/veranderingen voor een bestaand (fysiek en/of online) tijdschrift. Hij doet hiervoor onderzoek bij de (potentiële) doelgroep en bedenkt een nieuw of vernieuwend format dat ervoor zorgt dat de doelgroep (beter) wordt bereikt. Zo'n format kan bijvoorbeeld zijn: andere cover(stijl), aangepaste look-and-feel van het tijdschrift, andere bladindeling, nieuwe rubriek, een special of themanummer, activiteiten via andere (sociale) media, speciale acties of events. Hij bedenkt een inhoudelijk plan voor de vernieuwde uitgave en werkt een concreet voorbeeld uit.