Vakkennis en vaardigheden

De beginnend beroepsoefenaar:

  • Heeft specialistische kennis van de rol als mentor en de coachende taak van de pedagogisch medewerker in de BSO
  • Heeft specialistische kennis van de ontwikkeling van het (jongens-, meisjes-, puber-)brein van kinderen van 8 tot 12 jaar
  • Heeft specialistische kennis van de ontwikkelingspsychologie (o.a. de morele ontwikkeling) van kinderen van 8 tot 12 jaar en het werken vanuit de assumptie dat het brein kan groeien als gevolg van oefening
  • Heeft specialistische kennis van de pré-pubertijd
  • Heeft specialistische kennis van de seksuele ontwikkeling, genderdiversiteit en identiteitsontwikkeling van een kind van 8 tot 12 jaar
  • Heeft brede kennis van onderwerpen (o.a. actualiteiten uit de wereld) en activiteiten die met name de groep 8- tot 12-jarigen boeien of kunnen 'bezighouden' (vragen en/of zorgen oproepen bij het kind)
  • Heeft specialistische kennis van het belang van en de mogelijkheden tot het ontwikkelen van burgerschapszin en een 'veilig klimaat'
  • Heeft specialistische kennis van 21e eeuwse vaardigheden en verstandig mediagebruik
  • Kan grote groepen kinderen van 8 tot 12 jaar aansturen en begeleiden
  • Kan diverse wensen van een grotere groep kinderen van 8 tot 12 jaar kanaliseren en omzetten in een programma van de BSO
  • Kan de toegevoegde waarde van de BSO voor kinderen van 8 tot 12 jaar uitleggen
  • Kan kinderparticipatie inzetten in de BSO
  • Kan inspelen op wat het kind doet en zegt, ook wanneer het buiten de eigen kennis en interesses valt
  • Kan materialen en activiteiten aanbieden rekening houdend met de ontwikkeling en behoeften van kinderen van 8 tot 12 jaar
  • Kan de BSO zo inrichten dat het kinderen prikkelt om tot activiteit te komen
  • Kan vanuit de theorieën ‘Het groeiende brein’ ('Growth mindset', Carol Dweck) en ‘Wilskracht’ ('Willpower', Roy Baumeister) werken
  • Kan haar eigen talenten en vaardigheden inzetten t.b.v. het aanbod in de BSO (zoals filosoferen en techniek)
  • Kan kinderen van 8 tot 12 jaar coachen bij de ontwikkeling van 21e eeuwse vaardigheden
  • Kan omgaan met kinderen die beginnen te 'puberen' en in toenemende mate mondig zijn
  • Kan adequaat omgaan met pestgedrag van kinderen van 8 tot 12 jaar, ook als zij zelf wordt gepest
  • Kan actief bijdragen aan het opbouwen van een sociaal verantwoordelijkheidsgevoel bij kinderen
  • Kan in haar dagelijks handelen een actieve bijdrage leveren aan de morele ontwikkeling van kinderen van 8 tot 12 jaar
  • Kan verslaving herkennen en signaleren (zoals games, roken en voeding)
  • Kan kinderen mediawijsheid bijbrengen (o.a. omgaan met social media en privacy)
  • Kan onderwerpen bespreekbaar maken met oudere kinderen (zoals eetproblemen, drank, roken, drugs, seks en gebruik van social media)
  • Kan thema's/onderwerpen uitwerken specifiek voor kinderen van 8 tot 12 jaar, ook vanuit de actualiteit
  • Kan (vertrouwelijke) gesprekken voeren met kinderen van 8 tot 12 jaar
  • Kan het gesprek over het kind aangaan met andere opvoeders rondom het kind (ouders en leerkrachten) en haar kennis over het kind daarbij benutten
  • Kan bepalen wat ze wel of niet rapporteert aan ouders van kinderen
  • Kan samenwerkingscontacten onderhouden met organisaties in de buurt (zoals sportverenigingen, activiteitenclubs en jeugdzorg) en/of ouders over deze organisaties informeren
  • Kan budgetverantwoordelijk zijn bij activiteiten die plaatsvinden buiten de BSO (zoals excursies)