Complexiteit

Bij het aanbieden van BSO aan kinderen van 8 tot 12 jaar is het van belang om specialistische kennis te hebben over hoe de ontwikkeling van kinderen in deze leeftijdsgroep normaliter verloopt en ook welke variaties hierop mogelijk zijn. Het zoeken naar aansluiting bij 8- tot 12-jarigen om hen te motiveren en inspireren binnen de BSO en het bouwen van een 'inclusive klimaat' waarin diversiteit en 'vrijheid om te mogen zijn wie je bent' als leidraad gelden, vragen om specialistische kennis van de levensfasen en verschillende culturen waarin de kinderen zich bevinden. Ook kan een actualiteit uit de buitenwereld met een klap doordringen in de groep, hetgeen een onverwacht beroep kan doen op de beginnend beroepsbeoefenaar om de eigen emoties secundair te stellen aan die van de kinderen en een professionele houding te bewaren. Het inspelen op de talenten en interesses van ieder afzonderlijk kind is complex, omdat er een grote groep kinderen met diverse wensen en behoeften in zeer verschillende leeftijdsgroepen tegelijkertijd een beroep doet op de beginnend beroepsbeoefenaar. Zij moet in staat zijn om creatief om te gaan met standaardprogramma's of een standaardaanpak en om deze eventueel los te laten. De beginnend beroepsbeoefenaar in de BSO heeft te maken met het dilemma van kiezen voor veiligheid van het kind en houden van toezicht versus het bieden van vrijheid. Ze moet hierover het gesprek met de ouders kunnen aangaan.