Retailtransformatie in bedrijf
- K1260
- 240
- 15-07-2021
Onderbouwing mbo-certificaat
Als gevolg van digitalisering, zowel binnen bedrijven als in de hele sector in de retail, hebben werkgevers te maken met een grote transformatie de komende jaren. Dit resulteert in een scholingsbehoefte om met digitale retailtoepassingen te kunnen omgaan en om gebruik te maken van de beschikbare informatie en data. Als gevolg van de Corona-crisis zijn nog meer consumenten ook online gaan winkelen, dit leidt tot een nog grotere behoefte aan scholing dan tot nu toe. Deze scholingsbehoefte wordt onderschreven door recent onderzoek van brancheorganisatie INretail en door en S-BB (zie toelichting bij E). Door het keuzedeel Retailtransformatie in bedrijf in te zetten voor bijscholing van werkenden in alle branches in de detailhandel kan aan deze scholingsbehoefte worden voldaan. Het gaat hier specifiek om verkoopmedewerkers met klantencontact en logistieke taken in de winkel.
Relevantie
Het is voor beginnend beroepsbeoefenaren in de sector Retail van groot belang om zich verder te verdiepen in ontwikkelingen in de sector en in het vakgebied. Dit zijn veelal digitale technologische ontwikkelingen die de organisatie verder helpen zoveel mogelijk aan verwachtingen van klanten te voldoen. Dit gaat onder andere over het verlenen van service, kennis van klantinformatie en verkoop- en voorraaddata, een individuele en klantspecifieke benadering en de beste prijs-kwaliteitverhouding. De beginnend beroepsbeoefenaar verdiept zich in (technologische) ontwikkelingen en in de mogelijke impact voor zijn werkzaamheden. Vervolgens past hij kennis van ontwikkelingen toe door in het contact met klanten op de zogenoemde klantreis aan te sluiten. Het goed op de hoogte zijn van ontwikkelingen vergroot de kans op werk.
Beschrijving
Het keuzedeel gaat over de impact van digitale toepassingen op het werken in de sector Retail in het algemeen en op het contact met klanten in het bijzonder. De beginnend beroepsbeoefenaar doet ervaringen op met en ontwikkelt kennis van en inzichten in de effecten van digitale toepassingen op onder andere geldbesparing, duurzaamheid, gemak en vermaak.