Combifunctionaris IKC / Brede school (Versie 2)

  • K1292
  • 240
  • 29-01-2022

Onderbouwing mbo-certificaat

Steeds meer basisscholen en kinderopvangorganisaties werken samen in een Integraal Kindercentrum (IKC) of brede school. Uit onderzoek van Oberon (Factsheet Samenwerking in beeld 2019) blijkt dat ongeveer een kwart van de ondervraagde bestuurders van samenwerkende basisscholen en kinderopvangorganisaties zich profileren als kindcentrum. Op de lange termijn wil bijna de helft van de bestuurders toewerken naar samenwerking in een integrale organisatie voor onderwijs en kinderopvang. Het werken in een IKC of brede school vraagt specifieke vaardigheden en gedrag. IKC's en brede scholen hebben behoefte aan beroepsbeoefenaren die kindgericht werken aan een doorgaande ontwikkeling voor kinderen van 0 tot 13 jaar, formeel en informeel leren met elkaar verbinden en samenwerken in interprofessionele teams. Het keuzedeel Combifunctionaris IKC/Brede school is gericht op deze specifieke aspecten van het werken in een IKC of brede school. Door het keuzedeel in te zetten voor (bij)scholing van onderwijsassistenten en (gespecialiseerd) pedagogisch medewerkers die in een IKC of brede school werken kan aan deze scholingsbehoefte worden voldaan.

Relevantie

In een IKC werken verschillende professionals met elkaar samen aan doorgaande ontwikkeling van kinderen: leraren, pedagogisch medewerkers, sport- en bewegingsleiders en zorgprofessionals. Ze zijn gericht op verbindingen tussen formeel en informeel leren. Dit vraagt professionals die kennis hebben binnen de eigen expertise en die over de grenzen van hun eigen vakgebied kunnen kijken en werken, zogenaamde T-shaped professionals. Daarnaast is er een ontwikkeling gaande binnen de Kinderopvang waarbij het accent verschuift van opvang naar ontwikkelingsstimulering. Beide ontwikkelingen vragen om toekomstige werknemers die kennis en vaardigheden hebben voor het werken in een interdisciplinair werkveld dat nog volop in ontwikkeling is. Dit keuzedeel bereidt toekomstige werknemers hierop voor.

Beschrijving

In dit keuzedeel komt het specifieke van het werken binnen een Integraal Kindcentrum (IKC) aan de orde. Er worden kennis en vaardigheden beschreven die een beginnend beroepsbeoefenaar voorbereiden op het werken in een IKC. Hierbij ligt de focus op het ondersteunen en stimuleren van kinderen in hun doorgaande ontwikkeling, het verbinden van formeel en informeel leren en het werken in interdisciplinaire teams.

Kerntaken en werkprocessen