Methodische storingsaanpak

  • K0923
  • 240
  • 04-01-2018

Onderbouwing mbo-certificaat

Er is een tekort aan storingsmonteurs in de procesindustrie. Tegelijk is het signaleren, opsporen en methodisch oplossen van eerstelijns storingen complexer geworden door automatisering van productieprocessen (industrie 4.0) en robotisering (industrie 5.0). Beide ontwikkelingen leiden tot een behoefte aan medewerkers in de procesindustrie die (complexe) eerstelijns storingen kunnen signaleren, opsporen en oplossen. Deze scholingsbehoefte blijkt uit de grote aantallen vacatures in de procesindustrie en de vraag vanuit de sector naar bijscholing op het gebied van methodische storingsaanpak. Door het keuzedeel methodische storingsaanpak in te zetten voor bijscholing van procesoperators en monteurs, installateurs en onderhoudstechnici kan aan deze scholingsbehoefte worden voldaan.

Relevantie

Bij bedrijven in de procesindustrie constateren operators vaak als eerste een storing. Bij complexe storingen wordt normaal meteen de technische dienst ingeschakeld. De beginnend beroepsbeoefenaar leert een breed spectrum van storingen methodisch te analyseren, te beschrijven en deels zelf te verhelpen, ook die met een hoge moeilijkheidsgraad. Wat voor een procesoperator een complexe storing is, is een relatief eenvoudige voor de technische dienst. Hij gaat aan de slag met storingen die deels op het terrein van de technische dienst liggen. Hij is partner van de technische dienst. De operator met deze vaardigheden heeft voor de arbeidsmarkt een aanzienlijke meerwaarde.

Beschrijving

De beginnend beroepsbeoefenaar analyseert met een gekozen methode wat er aan de hand is en hoe moet worden gehandeld. Eigenaarschap van de eigen installatie is hierbij een belangrijk uitgangspunt: hij voelt zich verantwoordelijk voor het goed functioneren van de installatie. De beginnend beroepsbeoefenaar kan een aantal eerstelijns storingen oplossen die doorgaans door de technische dienst of de operationeel technicus worden verholpen. Daarnaast zorgt een accurate melding aan de onderhoudsmonteur ervoor dat de storingen efficiënt en sneller verholpen kan worden. Hierbij werken de procesoperator en de technische dienst nauw samen. Operators krijgen met dit keuzedeel inzicht in achterliggende oorzaken van storingen en hoe ze voorkomen en verholpen kunnen worden.