Ondersteuning aan cliënten met (verstandelijke) beperking in hun omgeving
- C0042
- Onbekend
- 08-01-2020
Onderbouwing mbo-certificaat
- Daar waar gesproken wordt over 'zij' kan ook 'hij' gelezen worden. Door de veranderingen in de zorg en welzijnssector en de toenemende krapte op de arbeidsmarkt is er vraag naar gerichte scholing. In een pilot met vereniging gehandicaptenzorg Nederland (VGN), werkveld en onderwijs is een pilot ontwikkeld met leereenheden. Deze worden in een persoonlijk leertraject aangeboden. Dit certificaat betreft leereenheid 'Ondersteuning in de omgeving'.
Zelfstandige betekenis
De landelijke prognoses wat betreft het aantal toekomstige vacatures in de zorg, leidt tot brede, creatieve werving van nieuw personeel, waaronder zij-instromers. Dit gegeven is landelijk door VGN (gehandicaptenzorg) en Actiz (ouderenzorg) onderkend, alsmede door de Tweede Kamer 'opgepakt' en omgezet in moties die Leven Lang Leren structureel gaan borgen. Dit resulteert in een scholingsbehoefte op het gebied van ondersteuning in de omgeving van de cliënt met een (verstandelijke) beperking. De visie binnen de gehandicaptenzorg is om cliënten een zo normaal mogelijk leven te laten leiden, altijd in de context van hun sociale omgeving, waarbij integratie in het systeem van wonen en dagelijks functioneren leidend is. Door dit beroepsgerichte onderdeel van de kwalificatie 'Persoonlijk begeleider gehandicaptenzorg' in te zetten voor scholing kan hierin worden voorzien. Certificaathouders krijgen handvatten om de begeleiding van de cliënt niet alleen te richten op de cliënt zelf, maar juist ook op de interactie met zijn hele systeem. De cliënt zal daarin succesvoller functioneren.
Beschrijving
De inhoud van het certificaat voorziet in specifieke kennis en vaardigheden die nodig zijn om de cliënt in zijn omgeving te ondersteunen, op een goede en verantwoorde manier. Deze omgeving is breed en heeft betrekking op wonen, werken/dagbesteding en het sociale netwerk. Denk aan familie, woongroep, team van begeleiders (multidisciplinair), huishouding, werkkring, collega's, buurtcontacten, relaties met vrienden/vriendinnen, maar ook alles in de buurt (spelende kinderen, hangjongeren). Daarnaast gaat het ook om opdoen van kennis en vaardigheden op het gebied van groepsdynamica. Het gaat er daarbij om hoe iemand zich beweegt in de groep en hoe mensen op elkaar reageren . De vragen die daarbij horen zijn; welke activiteiten bied je aan en hoe begeleid je de situaties die je tegenkomt?
Doelgroep
De landelijke prognoses wat betreft het aantal toekomstige vacatures in de zorg, leidt tot brede, creatieve werving van nieuw personeel, waaronder zij-instromers. Dit gegeven is landelijk door VGN (gehandicaptenzorg) en Actiz (ouderenzorg) onderkend, alsmede door de Tweede Kamer 'opgepakt' en omgezet in moties die Leven Lang Leren structureel gaan borgen. Dit resulteert in een scholingsbehoefte op het gebied van ondersteuning in de omgeving van de cliënt met een (verstandelijke) beperking. De visie binnen de gehandicaptenzorg is om cliënten een zo normaal mogelijk leven te laten leiden, altijd in de context van hun sociale omgeving, waarbij integratie in het systeem van wonen en dagelijks functioneren leidend is. Door dit beroepsgerichte onderdeel van de kwalificatie 'Persoonlijk begeleider gehandicaptenzorg' in te zetten voor scholing kan hierin worden voorzien. Certificaathouders krijgen handvatten om de begeleiding van de cliënt niet alleen te richten op de cliënt zelf, maar juist ook op de interactie met zijn hele systeem. De cliënt zal daarin succesvoller functioneren.