Informatiedienstverlening in de nieuwe bibliotheek

  • K1120
  • 240
  • 29-10-2019

Onderbouwing mbo-certificaat

De bibliotheekbranche geeft aan sterk behoefte te hebben aan medewerkers die geschoold zijn op het gebied van informatiedienstverlening in de nieuwe openbare bibliotheken. Er is geen instroom in de reguliere mbo bibliotheekopleiding. Na afronding van dit keuzedeel zijn mensen met een (andere) opleiding op mbo-3 of mbo-4 niveau beter inzetbaar om in de bibliotheeksector te werken. Zittend personeel kan bijgeschoold worden voor informatiedienstverlening aan diverse doelgroepen door middel van de systematiek van co-creatie en het inzetten van diverse media hiervoor.

Relevantie

In elke bibliotheek staan vijf kerntaken centraal; kennis & informatie, ontwikkeling & educatie, lezen & literatuur, ontmoeting & debat en kunst & cultuur. Iedereen kan de bibliotheek binnenlopen en gebruikmaken van alles wat de bibliotheek te bieden heeft, fysiek en digitaal. Bezoekers komen steeds meer voor de studieplekken, de inloopspreekuren, lezingen, cursussen, tentoonstellingen, debatten. Burgers hebben duidelijk behoefte aan een neutrale plek in het publieke domein, waar ze elkaar ontmoeten voor vele activiteiten. Dit keuzedeel gaat in op een specifieke manier van werken ten behoeve van informatiedienstverlening aan diverse doelgroepen. Dit past goed bij de functies van de nieuwe bibliotheek.

Beschrijving

Het keuzedeel beschrijft werkzaamheden met betrekking tot informatiedienstverlening in de nieuwe bibliotheek en de onderliggende kennis en vaardigheden van de beginnend beroepsbeoefenaar. Het gaat over het proactief signaleren van de informatiebehoefte van diverse doelgroepen en het ontwikkelen van activiteiten voor die doelgroepen d.m.v. co-creatie. Er wordt gebruik gemaakt van diverse media.