Service en informatie in de bibliotheek
- K1430
- 240
- 31-01-2024
Onderbouwing mbo-certificaat
Sinds de Wet op het stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen (2015) is de rol van bibliotheken uitgebreid, wat heeft geleid tot een groeiende scholingsbehoefte onder bibliotheekmedewerkers. Daarnaast heeft de afwezigheid van beroepsopleidingen de afgelopen tien jaar bij de (openbare) bibliotheken gezorgd voor een tekort aan voldoende geschoold personeel. Door deze ontwikkelingen is er een noodzaak voor (bij)scholing van zowel huidige als nieuwe medewerkers in de bibliotheek. De scholingsbehoefte wordt erkend door onderwijsorganisaties en de bibliotheekbranche, waaronder de Vereniging Openbare Bibliotheken (VOB). Het keuzedeel biedt een gerichte bijscholing voor medewerkers die zonder bibliotheekopleiding in de bibliotheek werken. Ook biedt het een gerichte bijscholing voor nieuwe medewerkers die zonder gerichte bibliotheekopleiding vanuit andere sectoren instromen.
Relevantie
Het keuzedeel Service & informatie in de bibliotheek is van belang voor de beginnend beroepsbeoefenaar die een carrière ambieert binnen deze branche maar niet langer de gelegenheid heeft om de kwalificatie van Bibliotheekmedewerker (niveau 4) te behalen. De bibliotheekbranche vraagt om medewerkers met een bibliotheekgerichte scholing, maar die zijn schaars. Na het volgen van dit keuzedeel heeft de beginnend beroepsbeoefenaar een toegevoegde waarde op de arbeidsmarkt.
Beschrijving
In dit keuzedeel leert de beginnend beroepsbeoefenaar hoe een bibliotheek klantgericht en aantrekkelijk wordt ingericht en draagt die hieraan bij. Ook leert die om de klant te ontvangen, op methodische wijze door te vragen naar de vraag van de klant en hierop een passend antwoord of advies te geven. Daarbij zoekt die indien nodig in diverse informatiebronnen of verwijst die de klant naar informatiebronnen, producten en diensten van de bibliotheek en haar samenwerkingspartners.