Peercoaching in de praktijk
- K0996
- 240
- 01-07-2018
Onderbouwing mbo-certificaat
Als gevolg van de ontwikkeling dat de vraag naar nieuwe mensen in de zorg toeneemt, maar ook het aantal mensen dat deze sector verlaat, hebben werkgevers in de zorg te maken met het probleem dat er meer aandacht nodig is voor de positie en ruimte voor de (toekomstige) zorgprofessional (o.a. leerlingen/stagiaires). Dit resulteert in een scholingsbehoefte voor werkbegeleiders in het kader van leven lang ontwikkelen en onboarding. Deze scholingsbehoefte wordt onderschreven door het actieplan “Werken in de zorg” van VWS en het SER rapport ‘Zorg voor de toekomst’, waarin wordt gestuurd op meer vaardigheden voor werknemers om de begeleiding op de werkvloer beter te begeleiden in het kader van boeien en binden, onboarding en het verminderen van de uitstroom. Door het keuzedeel Peercoaching in de praktijk (K0996) in te zetten voor (bij)scholing van werknemers met een Verzorgende IG-diploma die werkbegeleiding geven aan studenten, kan aan deze scholingsbehoefte worden voldaan.
Relevantie
In het werkveld wordt het steeds belangrijker om zo efficiënt mogelijk met tijd en middelen om te gaan. Peercoaching is een manier voor bedrijven en instellingen om minder tijd kwijt te zijn aan het individueel coachen van onervaren collega’s en/of studenten. Peercoaches maken peers (collega’s en/of studenten) wegwijs, leerbaar en productief voor de bedrijven en instellingen. Het werkveld vraagt om werknemers die zich blijven ontwikkelen. Kennis veroudert snel en permanent samen leren in teams, organisaties en netwerken draagt bij aan de professionele ontwikkeling van medewerkers en een veilig werkklimaat.
Beschrijving
In dit keuzedeel leert de peercoach coachende en begeleidende vaardigheden toe te passen die zij kan inzetten ten behoeve van de persoonlijke en professionele ontwikkeling van peers (collega’s en/of studenten). De peercoach en de gecoachte leren op een gelijkwaardige manier van en met elkaar door elkaar feedback te geven en te reflecteren op hun rol. Het keuzedeel zorgt ervoor dat de beginnend beroepsbeoefenaar bezit over coachingsvaardigheden, doelgerichtheid en leervermogen vanuit realiteitsbesef en empathisch bewustzijn. Deze kan zij inzetten in een werk- en leeromgeving.