Retailtransformatie als tactisch middel

  • K1280
  • 240
  • 28-10-2021

Onderbouwing mbo-certificaat

Als gevolg van digitalisering, zowel binnen bedrijven als in de hele sector in de retail, hebben werkgevers te maken met een grote transformatie de komende jaren. Dit resulteert in een scholingsbehoefte om met digitale retailtoepassingen te kunnen omgaan en om gebruik te maken van de beschikbare informatie en data. Deze scholingsbehoefte wordt onderschreven door recent onderzoek van brancheorganisatie INretail en S-BB. Door het keuzedeel Retailtransformatie als tactisch middel in te zetten voor bijscholing van werkenden in alle branches in de retail kan aan deze scholingsbehoefte worden voldaan.

Relevantie

Door technologische ontwikkelingen, maar ook sociale en maatschappelijke ontwikkelingen, verandert het klantgedrag. Voor vrijwel elke branche binnen de retail geldt dat de afgelopen jaren de online verkoop is toegenomen. Door de verschuiving naar online geven consumenten minder geld uit in fysieke winkels. Dat heeft gevolgen voor fysieke winkels en winkelgebieden die kleiner, compacter en relevanter moeten worden. Ook veranderen winkelconcepten sterk. Het accent ligt vooral op gastvrijheid en de toegevoegde waarde die de klant moet ervaren in de fysieke winkel. De traditionele waardeketen (producent-groothandel-retailer-klant) verandert naar een flexibel netwerk waarin de klant centraal staat. Het keuzedeel heeft onder andere als doel om beginnende beroepsbeoefenaren te scholen op de impact van de retailtransformatie en te zorgen om digitale innovatieve retailtoepassingen te integreren in de retail: enerzijds om gebruik te maken van de beschikbare data voor die wordt gegenereerd door digitale innovatieve retailtoepassingen voor tactische besluitvorming/advies en anderzijds om deze toepassingen (tactisch) te implementeren binnen een retailconcept. Op dit moment zijn deze onderdelen nog niet opgenomen in de kwalificaties voor de retail: deze onderdelen zullen in de nieuwe dossiers worden opgenomen en daarmee zal dit keuzedeel indalen in de verschillende kwalificaties. Voor zittende werknemers blijft het keuzedeel als certificaat nog wel relevant.

Beschrijving

De impact van de veranderende consument, de voortschrijdende techniek, verdergaande internationalisering, toenemende concurrentie en de snelheid van de verandering op de retailsector is groot en vraagt continu beslissingen op tactisch en strategisch niveau. Het keuzedeel behandelt verschillende thema's om digitale retailtoepassingen te implementeren binnen retailconcepten en de meerwaarde hiervan voor met name het tactisch niveau in te zetten. De beginnend beroepsbeoefenaar verdiept met de inhoud van het keuzedeel de kennis van de retailtransformatie en weet deze op met name het tactisch niveau in te zetten. Voor de beginnend beroepsbeoefenaar die adviseert en meedenkt op met name tactisch niveau is het belangrijk om kennis van de ontwikkelingen in het retaillandschap te hebben en deze kennis in te zetten bij zijn werkzaamheden. De beginnend beroepsbeoefenaar dient de toepassing van digitale retailtoepassingen te implementeren om de resultaten voor het retailbedrijf, klanttevredenheid en/of andere kpi’s te verbeteren.