Ondersteuning in de kinderopvang
- K1416
- 240
- 25-10-2023
Onderbouwing mbo-certificaat
Als gevolg van arbeidsmarktkrapte in de kinderopvang worden werkgevers geconfronteerd met personeelstekorten en een daarmee samenhangende hoge werkdruk. Dit resulteert in de concrete behoefte om de groepshulp op licht verzorgende en ontwikkelingsgerichte taken bij te scholen, zodat deze de pedagogisch medewerker beter kan ondersteunen. Deze scholingsbehoefte wordt onderschreven door Brancheorganisatie Kinderopvang, Brancheorganisatie Maatschappelijke Kinderopvang en het ministerie van SZW. Deze partijen hebben de inhoud van dit keuzedeel ook opgenomen als onderdeel van het 'Ontwikkelpad kinderopvang'. Door de groepshulp bij te scholen op licht verzorgende en ontwikkelingsgerichte taken wordt tevens een eerste stap gezet in een mogelijke doorontwikkeling naar pedagogisch medewerker. Door het keuzedeel Ondersteuning in de kinderopvang in te zetten voor bijscholing van de groepshulp, kan aan deze scholingsbehoefte worden voldaan.
Relevantie
Vanwege de oplopende personeelstekorten in de kinderopvang heeft het ministerie van SZW urgentie aangegeven voor de ondersteuning- en instroom van pedagogisch medewerkers (zie: Kamerbrief voortgang aanpak personeelstekort kinderopvang, april 2023). In dit keuzedeel kunnen deelnemers ervaring opdoen met pedagogisch werk en mogelijk doorstromen naar een opleiding voor pedagogisch medewerker. Als de beginnend beroepsbeoefenaar dit keuzedeel heeft gevolgd, kan deze worden ingezet bij een beperkt aantal begeleidende taken op de groep. Dit vergroot de kansen op de arbeidsmarkt.
Beschrijving
Dit keuzedeel is bedoeld om de beginnend beroeps beoefenaar kennis te laten maken met de pedagogische basisdoelen en het werken met kinderen in de kinderopvang. Er wordt in dit keuzedeel aandacht besteed aan het ervaring opdoen met het ondersteunen van de pedagogisch medewerker en de pedagogische component van de kinderopvang. De beginnend beroepsbeoefenaar ondersteunt bij het verzorgen en bij het uitvoeren van ontwikkelingsgerichte activiteiten. Tot slot leert de deelnemer te reflecteren op het eigen handelen ten behoeve van de professionele ontwikkeling.